17 januari 2009

Baileysmuffins

Dessa supergoda muffins gjorde jag genom att ta bort lite saker i ett annat recept. Tycker de blev mycket godare utan tex. frosting.

Det blir ca 12 normalstora muffins.

3 ägg
2 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salt
5 msk Baileys



Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och häll i mjölken i det varma smöret. Häll smörblandningen i äggen och sockret. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt i en skål och häll sedan det i äggblandningen och blanda ihop. Rör sist i likören.

Jag använde en muffinsbakform och satte muffinsformar i. Det ger muffinsen bättre form och man slipper diska bakformen.

Grädda i 175°C i ca 20-25 min tills de ser lätt gyllenbruna ut i färgen.

Låt svalna och sedan är det bara att äta och njuta!

2 kommentarer:

Familjen Åhlander sa...

Ja, de var riktigt goda!!!

Tänkte på det där med dumlekolan som inte var med i. Man kan inte skära dumlen i små bitar och slänga i? Då fördelar de sig lite bättre i smeten.

//Lina

Tereza heter jag och... sa...

Jag bakade en ny sats dagen efter och provade att förbaka muffinsen lite innan jag la i dumlen, ingen bra idé! Några rann över och på de flesta la sig dumlen trots allt i botten. Får prova att skära sönder kolan nästa gång!